Bättre sent än aldrig, right?

Ja, den här bloggen har ju varit stendöd en längre tid. Det har helt enkelt varken funnits tid eller ork att hålla den levande. Dock verkar det som en del ändå kikar in då och då så jag ska försöka hålla lite liv i bloggen ytterligare ett tag . ;-)

Min karaktär gällande att träna häst har varit tipptopp denna vinter och jag har ju inte direkt kunnat skylla på vädret annars. Stygge har varit under uppbyggnad och behandling i stort sett hela vintern. Första behandlingen i båda hovlederna fram samt vä bakknä gjorde att hästen kändes sämre än någonsin så jag har inte vågat "köra på". Därför bokade jag ytterligare ett vet.besök och då kom det fram andra grejor. Så, nu är Stygge behandlad i höger bakknä och höger bakhovled. Så första behandlingen samt lite träning där efter kanske gjorde att det primära felet kom fram?? OM det nu är det primära. Vi har tappat träning och tid men det viktigaste är Stygge blir så fräsch han KAn bli så vi kan bygga upp honom ännu mer. Han måste bli stark.

Själv har jag varit med om mardrömmen från Helvetet denna veckan. Jag har haft problem med min mage i flera år, och även en del smärtor i över magtrakten. I tisdags smällde det till på riktigt. Det slutade med ett akut-besök efter att jag faktiskt på ALLVAR trodde jag skulle dö. Hela mage och rygg kändes som de skulle explodera och jag kunde varken andas eller prata. Det var VIDRIGT. Först efter två morfinsprutor kunde jag andas riktigt igen och de värsta smärtorna försvann.
Jag fick ligga kvar på lasarettet och ultraljudsundersökningen visade på gallsten, flera stycken. Det var alltså ett kraftigt gallstensanfall jag drabbades av. Förmodligen utlöstes det av något jag ätit. Så här i efterhand tror jag det kan ha orsakats av att jag åt en hel ask med sockerärtor. Det i kombination med en pizza = not so good.
Vill jag får jag operera mig, med tanke på de problem jag haft. Vad jag dock vet är att jag ALDRIG vill vara med om detta igen, men samtidigt känns det som att det kanske är förhastat att lägga sig på operationsbordet utan att först försöka utesluta lite grejor ur kosten.
Det som man oftast bör undvika är : ägg, fet mat, lök, paprika, gurka, frukt (särskilt äpple med skal), fet fisk mm
Jag vet faktiskt inte. Usch. Jag är ju rädd så fort jag får minsta magont nu....

Nåja, jag ska inte bli mer långrandig. Kanske kommer det ett nytt inlägg inom kort!

Kommentarer
Postat av: monica

Ja jag hoppas verkligen inte de är nå allvarligt så hon blir konvalesent ett längre tag, hon är ju lixom 9 år nu.. Tankarna snurrar ju om de är nån spricka i benet där ovanför hoven. Hon haltar inget, men är fortf tjock, hon är lindad ute om dagarna med BoT och på kvällarna smörjer jag henne med Lindbloms (Alyose) knutlösa. Jag har även beställt en magnet platta, få se när den behagar komma. Jag testar de mesta med andra ord, hon får gå i hage men köras/rida tänker jag vänta med även om hon inte är halt.

Va tråkigt med din pålle, men hoppas ni hittar på felet och han snart är ute på banan igen=)

nu får allt oturen vända för oss båda tkr jag...

Postat av: monica

Ja jag hoppas verkligen inte de är nå allvarligt så hon blir konvalesent ett längre tag, hon är ju lixom 9 år nu.. Tankarna snurrar ju om de är nån spricka i benet där ovanför hoven. Hon haltar inget, men är fortf tjock, hon är lindad ute om dagarna med BoT och på kvällarna smörjer jag henne med Lindbloms (Alyose) knutlösa. Jag har även beställt en magnet platta, få se när den behagar komma. Jag testar de mesta med andra ord, hon får gå i hage men köras/rida tänker jag vänta med även om hon inte är halt.

Va tråkigt med din pålle, men hoppas ni hittar på felet och han snart är ute på banan igen=)

nu får allt oturen vända för oss båda tkr jag...

2012-03-01 @ 15:24:40
URL: http://monkizzen.blogg.se/
Postat av: monica

Ja man lär ju testa lite olika, även om säkert många i denna situation skulle gått till en vet ist direkt... Hon är inte halt, hon är fortf tjock men inge varm eller puls. Pigg och glad äter som vanligt. Tkr inte alls hon är sej olik.



Men alla säjer ju att Gammelgård är så bra. Jag har som sagt inte vart dit än och fått ngn uppfattning om honom. Men man blir ju alldeles förbryllad om han säjer si sen säjer en helt annan vet som inte ens sett hästen å hur han rör osv en helt annan sak. Ja jag hoppas verkligen den nya vetten ni ska till har rätt även om de kanske inte är de allra roligaste, men huvudsaken dom hittar på felet så de går att behndla så han blir bra.

2012-03-01 @ 16:48:37
URL: http://monkizzen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback