Hilding-rapport

Igår lyckades jag äntligen klämma in en körtur mellan de arktiskt kalla dagarna. Sån här kyla har vi inte sett maken till på evigheter, särskilt inte så lång tid i rad. Men igår var det bara -10 grader och endast lite blåst så det var faktiskt väldigt trevligt körväder.
Det spritte verkligen i Hilding, han VILL ju så gärna springa. Så han fick springa. Och han sprang. Egentligen skulle jag säkert ha tagit det lugnare men herregud, hästen döör ju av leda. Det var ju inte snabbt vi sprang. Han skötte sig finfint men baken åkte upp även denna gång och jag kan INTE fatta varför?! Han gjorde ju inte så hos sin förra tränare så jag börjar bli lite oroad över hans betende....
Det finns så många orsaker till varför han gör så.
1. Han vill springa fortare och blir arg när han inte får.
2. Han gör det av ren glädje för att han inte kan behärska sig.
3. Han har ont någonstans.
4. Han försöker skrämmas.

Nu bestämde jag mig iallafall för att jag inte skulle blir rädd och bryta av till skritt när han började utan att jag skulle fortsätta springa på och inte låtasas som nåt. Så jag röt i åt honom och sedan när han sprang fint igen berömde jag honom istället. Då blev han lite mallig och skärpte sig faktiskt hela vägen.
Men jag blir oroad. Samtidigt - OM han har ont så borde han ju protestera även i backen?? Där smärtan verkligen borde kännas?! Där gör han ingenting. Förmodligen orkar han inte eftersom det är uppförsbacke, smart som han är.

Han står också BARA och vilar höger bak. Aldrig vänster. (Det ger mig vibbar från tidigare hästar). Idag var han extra trött och när jag skulle massera honom bak blev han ASFÖRBANNAD. Jag fick lov att sluta. Men samtidigt vet man inte med Hilding, för han kan bli så bara man petar på honom på fel ställe, så det är så svårt att dra någon slutsats att han skulle ha ont på just ett ställe.
Jag är dock 100% säker på att hans muskler spökar nu. Särskilt i höger bak - knästräckaren. Han stampar hårt med det benet och med tanke på underlaget som var i höstas är det nog inte så konstigt om det blivit nåt där.

Men ja...samtidigt så sprang han ändå runt och tjoade i hagen idag. Och om han nu har så ont borde han väl vara stilla? Gahhhhhh. Jag blir galen!!!!!!!
Det finns en miljon saker på min "to-do-list" gällande Hildingen.
1. Ta hit kiropraktorn och få mig ett utlåtande.
2. Ta hit en massör. (Vilket är dumt på vintern eftersom H kommer mörda denne då han hatar att bli petad på pga håret).
3. Göra ett håranalysprov och se om jag blir något klokare. (Hans enorma hudkänslighet måste bero på nåt precis som hans nedrans grinighet just nu).
4. Åka på kliniken och göra en koll.
5. Sko om, med snösulor denna gång.

Summa sumarum? Ja, jag vill inte ens räkna efter. Har man tur går allting på under 10 000 kronor. Jippie!

Eller så är alla denna tjurighet Nevele Pride-generna som kommer mer ju äldre herren blir. Men nej, det ska kollas upp. Vi får se om kiron har vägarna förbi någongång så jag kan börja bränna alla de pengar jag inte har...

Som om jag inte varit negativ nog nu så ska det dessutom bli 25-30 grader kallt här DAGtid några dagar framöver och då vägrar då iaf jag att sitta och köra häst. Vaddå kontinuerlig träning?

*suck*

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback