Argt inlägg om pissmärren!!

Den här veckan har jag verkligen varit trött. Har sovit middag två dagar i rad!

Klumpen i min mage växer allt mer, nu gör det ont i mig på riktigt. Jag får fan magsår av att gå och lida med stackars Hilding. Idag var det lite droppen. Det är fortfarande snorkallt här. Tydligen bor vi i något "lä" just här, som de förklarade på vädret. Detta gör att det kan skilja över 20 grader mellan orter bara några mil från varandra.
JAHA?!?! Roligt som fan att just VI fortfarande  har temperaturer på under -20. Fatta, vi har haft det i över EN MÅNAD!!! Och under -15 i snart TVÅ månader. Jag har aldrig varit med om något liknande.
Vad ska jag säga....jag är för dålig för att ta ut hästen och köra när det är så här kallt. Dels för att man fryser, dels för att vi måste stå ute och sela på vagnen (vilket tar 100 år med alla remmar som ska på). Har man tur har man inte förfrusit sig innan man hoppar i vagnen. Jag tänker hela tiden - eller ja, SMHI säger - att det SKA bli varmare. Men icke. Det BLIR fan inte varmare!!!!
Nu har hästarna stått länge. Alla utom en pallar det.
Ok att hästen brallar när han är ute. Att han vill bocka, sparka och ha sig pga överskottsenergi. Ok att han också är en tok i hagen. MEN, det finns gränser.
Vi brukar ju sätta på Hilding grimma och hålla i honom i hagen samtidigt som vi slår ut klumparna under hovarna. Det är för att hjälpa honom så klart. Vilket han har noll koll på. Han ser det mer som en chans att få vara elak och dum på sitt revir. Ena sidan är han hopplös på. Han SKA inte lyfta på hovarna helt enkelt. Så är han pissmärr och slår med svansen och sparkar och har sig, slickar öron. BLÄ!
Men idag gick han för långt.
Idag skulle jag hålla och Jimmy skulle lyfta upp vänster framfot. Ja då tar hästkraken sats och går åt sidan och SPARKAR J! VA?! Tråd och hela köret gick sönder. Det var TUR att J stod så nära så att sparken inte hann "ta".
Så där har han gjort en gång förr när jag skulle ta av honom täcket i hagen. Vilket kräk!!
Alltså seriöst... Jag älskar den där hästen, ÖVER allt annat! Men när han beter sig så där, ja ord kan inte beskriva...

Nej, nu har det gått för långt. Han mår dåligt stackaren. Han gör ju det. Nu har det liksom blivit som att allt som räknas är maten och då tjurar han . Sen att han inte får göra nåt annat än att gå i hagen gör att det slår slint i huvudet på honom. Jag mår så jävla dåligt över det där så jag har såååå ont i magen. Fy.
Det funkar inte längre. Han måste ut. Så är det bara. Jag antar att jag får skita i kylan och ta tjuren vid hornen. (Bokstavligen!!)

Kommentarer
Postat av: Ann

Men alltså..... AAAAAAAAAKKKKKKKKKTTTTTTTTTTTAAAAAAAAAA..... Det kan sluta riktigt illa nästa gång... En dum fråga från en okunnig om hästar: Finns det ingen häst-tjej som skulle kunna tänka sig att du tar dit som praktikant? Alltså,det finns ju hästgymnasier och naturbruksskolor och det ingår ju praktik i utbildningen. Kan du inte kolla upp det så slår ni två flugor på smällen? Du får hjälp med hästarna och körningen och praktikanten får sin praktik på bästa tänkbara sätt,och kan bo i gäststugan under tiden. När den praktiken är över kommer nästa osv. Du sätter ju betyg på dem och dom i sin tur talar väl om er som praktik-plats. Förstår du hur jag menar? Älskar er.... VAR RÄDDA OM ER!!!!!!!!!! Kram

2010-01-14 @ 13:08:30
Postat av: Sandrah

Hej! Ja det kanske finns nån som vill köra när det är nästan -30 hihihi. Nä då, skämt å sido. Det är nog tyvärr inget alternativ i dagsläget eftersom vi inte har någon etablerad business s.a.s. Vi är ju bara en familj som gör det för skojs skull.

Däremot så är det en vuxen trevlig tjej som ska testa Jalla och kanske komma och rida honom 2 ggr/vecka nu när kylan lagt sig. Inte heller det har ju blivit något med tanke på vädret. Men jag hoppas att hon och Jalla kommer överens och att hon vill fortsätta komma. Hon är i min ålder och har dessutom bil så det är ju smidigt. :)



Ja...jag vet att det kan sluta illa. Jag börjar förbereda mig på det nu eftersom hästen måste sättas igång i helgen. Och det är ju ingen annan än jag som kör Hilding så jag är kaninen....hmmmm



Kram!

2010-01-14 @ 17:50:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback