Maharajah och tandläkarbesöket

Jag har haft den överskriften förut, men det tåls att betona vilken häst det är!! Tyvärr var jag för trött för att ta mig till Rättvikstravet och kolla uppvisningen han nyss bjöd på. Nytt svenskt rekord på 12.3/2140m. Från dödens. Dessutom sägs hästen inte ens ha toppform. Det är helt makalöst. Hästens prestation och Hultmans ord i vinnarcirkeln gjorde mig berörd med en tår....eller två. Sådan glädje är underbar! Hultman var ju dessutom här nere i byn och firade riktig svensk midsommar igår vilken han verkade nöjd med. ;-)

Midsommar får vår del var ok. Det var bara det att det öste ner regn hela dagen. Det var inte förrän framåt sju-åtta-tiden som det gav med sig. En trevlig kväll var det dock och den varade ända till klockan 03.

I onsdags blev det en heldag i stallet. Jag gick ut vid 08 och kom hem vid 21 någon gång.
Hilding var först på tur. Jag har ju misstänkt att det har varit något med hans mun eftersom han tuggat konstigt och haft lite skumma saker för sig med munnen. Det var en hel del saker som blev åtgärdat i hans mun. Det var många ojämnheter som rätades ut. Det ska bli roligt att se om vi märker någon skillnad. Hilding har ju hela tiden haft diffusa spänningar i länden och det skulle mycket väl kunna bero på tänderna. Det ska bli intressant att se hur allt artar sig!
Nu är det dock väldigt jobbigt för H eftersom han inte kan tugga ordentligt nu. Det kan tydligen ta några dagar innan allt lägger sig, och när de haft spänningar så kan det göra ont när dessa släpper.

Jalla var det rätt ok med. Det var lite små ojämnheter men inget märkvärdigt. Han har ju dock besökt denna tandis förr.
Grällis var det väldigt jobbigt med. Han hade jättevassa hakar och dessutom TRE mjölktänder kvar vid 23 års ålder!!
Han har nog gått med hakar länge, eftersom han har så ovanligt stor tunga som tydligen gjorde det mycket svårt att hitta i munnen, så kan man nog omöjligt ha fått bort hakar med en "vanlig" raspning.
Grällis mår nog sämst av sin behandling. Han kunde inte tugga hö alls efteråt. Gräs verkar ok så vi får se om han lär sig tugga ordentligt med sin nya mun.

Ha en fortsatt trevlig midsommar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback