Hästar hästar

Den här bloggen har utvecklats till att mest handla om hästeriet. Det kan dock bero på att det är vad som tar mest tid i mitt liv just nu. Jag kanske dock kommer göra en annan "ren" hästblogg, men det får bli vid ett senare tillfälle. Än så länge får det vara som det är.

Hilding den lilla skitungen trampade av sig en sko - hovis kom och satte på den och tro på fan att hästkraken 4 timmar senare hade trampat av sig den ANDRA skon!! Till råga på allt ett nytt balltramp. HELVETE! Samma ställe som det förra fast något längre ned och inte riktigt lika djupt, men tillräckligt för att han ÄN en gång måste stå några dagar. Han är inte halt nu i alla fall tack och lov.
Så - idag är det vi som ska göra om Hildings hage så att han inte kan gå i den värsta kleten som är. Det regnar ju så förbaskat hela tiden! I går började det vid kanske 16-tiden att vräka ned, och det höll på så tills i morse någon gång. SJUKT.

Jalla är den som fått träning nu istället. I förrgår var vi ut på en underbar körtur. Jäklar vad han sprang!! Han bara ville så jag lät honom dra på fast han är i stort sett helt otränad nu. Men ojoj vilken trav. Han nästan flyter ovanpå marken och man skulle kunna ha grimma på att köra i för så fort man tar minsta lilla i honom reagerar han. Han kommer att behöva en kusk med bra fingertoppskänsla.
Håranalysen var klart över förväntan. Det var nästan  otäckt hur en man kunde veta så mycket om min häst bara genom att titta på hans manhår. Det första han nämnde som de största problemområdena ÄR JU hans BOG och MAGE. Hur är det möjligt? Han hade ju lika gärna kunna sagt bakknän eller kors liksom. Men inte ..... han slog huvudet på spiken. Det gör ju att jag måste testa denna kur och se om Jalla kanske blir bra av det. Det var en lång historia men allt som allt så var det skrämmande att han visste så mycket om vilka problem Jalla har haft.

När jag får råd så bara måste jag göra på Hilding. Jag läste i en mycket bra bok en massa symptom som stämde in på grabben och jag har mina misstankar om vad det kan vara som stör honom. Han har ju stelhet och en massa småfel men jag tror inte han borde ha så stora ledfel. Han har ju inte visat just hältor på böjprov heller utan mer diffusa fel som ingen veterinär kan svara på vad felet sitter. Men jag tror jag vet vem som kan svara på det nu......

Men ja, vi får träna på så länge så får vi se sen.

Kommentarer
Postat av: monica

Du kanske kan testa o ha boots på honom i hagen..

Postat av: monica

Ja vi hoppas verkligen de löser sej..och att de slutar regna med snart mycket snart. Är så trött på allt vatten. I Aris´s hage är de swom en stor sjö på mitten och bara en massa klet runt om. Och de är den enda hagen han kan vara i för annars är de risk att han rymmer.

Vi tränar på som vanligt och de känns bättre och bättre, frågan är om han skule klara en kvaltid. Skulle va så skoj och få börja tävla lite nu. Ska höra om Å kan köra ett jobb me han och avgöra va han tycker...

2009-07-25 @ 19:43:23
URL: http://monkizzen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback