Tack Järvsöfaks!

Veni, vidi, vici.
Eller som vi skulle säga på svenska: "Han kom, han såg, han segrade."
Inte bara en gång, utan 201 gånger!

Jag pratar förstås om det magnifika unikumet JÄRVSÖFAKS som idag gjorde sin allra sista start i karriären. Efter nyår faller han för åldersstrecket och får således inte tävla i Sverige mer. Både jag och ♥ har suttit framför ATG-live ikväll och tittat på showen som både Rommetravet och Järvsöfaks bjöd på. Han började med en specialdefilering i takt med Europes The final countdown och dagen till ära hade hans vanliga nummerbricka (nr 3) bytts ut till nummer 200. Under defileringen fick han också ett särskilt strålkastarljus som följde just honom.
Under loppet blev till och med speakern alldeles lyrisk och gick ifrån allt vad "normalitet" som speaker innebär. Det fanns bara EN i loppet och jag tror ingen av de andra deltagarna hade något emot att vara statister denna kväll. Samtidigt som loppet gick spelades också Sarah Brightmans Time to say goodbye. När Järvsöfaks svängde upp på upploppet var det i en klar ledning och redan ett par hundra meter från mål bad speakern alla att hurra för stjärnan med ett fyrfaldigt leve. Jag kan tänka mig att inte en enda av alla de människor i publiken, frös i detta ögonblick trots den 20-gradiga kylan.
Det var magiskt allting. Så perfekt. Och Rommetravet hade verkligen ordnat det så otroligt bra.
Både jag och J satt framför datorn med tårarna rinnande. Allting var bara så vackert.

Nu börjar Järvsöfaks nya karriär som pensionär och fortsatt ambassadör för svensk travsport. Vem kan mer förtjäna den rollen än honom?




Kommentarer
Postat av: monica

Ja de var en otrolig känsla o va på plats kan jag lova.. inte alls som o sitta vid datorn o se de..

Gott nytt år.. Hoppas detta är vårat år att vi får våra hästar te kval o start nu ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback