Kalla fakta

Det gör mig ont att se vad nästa söndags program Kalla fakta kommer att handla om.
"Djurplågeriet inom travsporten".
Jag har hållit på med hästar i över 25 år, eller ja, säg 29, jag undrar om inte till och med min mamma födde mig på hästryggen. För cirka 8 år sedan bytte jag "sida" från ridsidan till just travsidan. Jag uppskattar att jag har fått se de båda sidorna av svensk hästsport för det är nämligen så att den ena sidan ägnar sig mycket åt att smutskasta den andra sidan. Och vice versa.
Till saken hör att djurplågare finns inom båda grenarna. Det finns inom all hästsport. Och ska det tryckas på att just travsporten är boven så bör man nog även titta på hur det ser ut på ridsidan. Då menar jag särskilt gällande exempelvis; barrering (att sätta spikar i hindren för att hästen ska lära sig att hoppa högre), felaktig bettanvändning, felaktig användning av så kallade "hjälptyglar" som tvingar hästen att gå i former som den kanske inte klarar av, felaktiga straff i form av till exempel spöstraff, minskad utevistelse eller kanske ingen alls eftersom hästen då riskerar att "skada" sig. Hästen anses alltså för värdefull för att få vara ute i en hage. istället kanske den, om den har tur, får vara i ridhuset en timme om dagen.
Etc etc etc....
Listan kan göras lång, och det inom alla hästsportens grenar. Jag säger absolut inte att det inte finns människor inom travbranchen som inte borde få ha häst. Verkligen inte. Det finns idioter som borde avrättas för det sätt de håller häst på.
Och lika lite som att alla inom ridsporten sysslar med ovannämnda djurplågeri, så sysslar travfolket med det som tv nu ska visa.

Till saken hör att såna här subjektiva program förstör det redan så nedfläckade rykte svensk travsport har.
Det förstör också den glädje som vi som älskar hästarna känner. Glädjen inför att vistas i stallet tillsammans med hästarna, för att det är roligt. Vill vi att folk ska tro att vi vill våra hästar illa?
Alla vi som håller på med trav vet att det är hästar som trivs med det de gör - som vinner. En häst som inte vill, den gör det inte. Det handlar inte om att vara programerad eller göra saker rent instinktivt. En häst är inte dum. Tro mig, en häst är smart.
Titta i hästens ögon, jag lovar att den kommer visa dig vad den tycker om det den gör. Titta på hästens uttryck, jag lovar dig att den kommer att be dig ta den där ifrån om den inte vill vara där den är.

Det gör ont i mig när de få rötägg som finns ska få stå pelare för hela travsporten. Att de ska få beteckna "vår" sport som smutsig.
Titta på tv, på V75. Det är den lilla % utav hästar som tillhör eliten. Vi andra sliter hund dagarna i ända för att få vårt intresse att gå ihop. Vi sliter för att ge våra hästar mat, bra utrustning och diverse andra tillbehör som behövs för att våra djur ska må bra. Vi bryr oss inte om pengar, och vi skulle aldrig drömma om att pressa en olycklig häst till att göra något den inte vill. Vi skiter i status och om vi ens har råd att köpa mat till oss själva. Så länge hästen mår bra mår vi bra.
Det. Det är vad som borde vara svensk travsports ansikte utåt.

Kommentarer
Postat av: Amanda

Håller med till fullo ...

Postat av: Amanda

Sv: Ja, så himla typiskt. Och sen att jag aldrig fått öva på det innan heller, hade ju typ ingen aning om vilken hastighet jag skulle hålla :P

2008-11-24 @ 22:19:01
URL: http://mjuppi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback