Bråkstakar

Det är tidigt med grönskandet ute vilket gör att hästarna redan kan få gå och beta lite då och då. I går skulle Hildingen och Grällis få komma bort till oss och beta och busa lite tillsammans. Det var ett tag sen Hilding gick med någon annan. I början var allt jättebra, de åt och lattjade lite. Perfekt. Både jag och J satt ute och såg att allt gick bra. Sen gick jag in för en kort stund och när jag kom ut så stod J och ropade att jag fick lov att synda mig för de var alldeles galna.

I hagen står två hästar och flåsar så jag trodde de skulle kola av, de var sjöblöta av svett. Grällis nya fina eksemtäcke var söndertuggat i hela bakpartiet och fullt i blod. Herregud. Hilding hade tappat en sko (den ena hade jag redan fått lov att slå på igen dagen efter hovis varit här).
Tydligen hade Hilding blivit skogstokig och bara jagat stackars Grällis runt runt runt med öronen slickade bakåt. Det var allt annat än lek. Jag såg att H blivit biten eller sparkad på halsen så förmodligen tappade han väl besinningen när G till slut sa ifrån. De var totalt färdiga och vi fick såklart lov att ta hem dem.

Efter att ha smort in typ halva H i kylbalsam och sett över även G så fick de gå ut i sina vanliga hagar. Hilding kunde knappt gå alltså, han stapplade fram som en gammal 99-årig dam utan käpp. Det var hemskt att se och jag tänkte att "nu går det åt helvete".
Till kvällen verkade det gå lite lättare och nu i morse kom han iaf springande när jag kom. Han var även lite svullen i bägge frambenen. På vänster fram hade han rivit sig lite.
Han får väl vila ett par dagar så får vi se vad som händer.
Det var iaf sista gången han fick gå med någon annan. Han klara inte av det ens med stallets snällaste häst. Fast jag tror att med Jalla (de gånger jag sett de ilag eftersom H brukar smita in dit) så vågar han inte bete sig så. Fast jag tror nog jag beprövar mig att ens testa. Iaf om jag vill ha nån starthäst nån gång.

Hovis var här och kollade fötterna och det såg ok ut. Han slog på ena tappskon och jag tänkte han skulle få lov att sätta om den jag spikat på, men det var tydligen perfekt som det var! Jippie!

Trött är jag.... hela kroppen är trött. Jag har inte ätit någon riktig mat idag heller så det gör väl inte att man blir piggare direkt. Inte tror jag det är nåt bra på teve heller... jag har nämligen inget hemjobb att göra förrän efter nästa onsdag så jag har lite fritid nu kan man säga! Skönt att slippa tänka på att man "måste" göra något jobb tills morgondagen......

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback