Veterinärbesök avklarat

I dag har vi varit på ett 3-timmar långt veterinärbesök på ATG-kliniken i Rättvik.
Önskar jag kunde säga att Hilding skötte sig exemplariskt men det förstod man ju att han inte skulle. Gud han är verkligen som en jättebäbis att ha med sig. Tänk er Chucky times ett halvt ton liksom......(Chucky är den där onda dockan i filmen med samma namn).

När vi kom dit så var det lajbans och inte skulle man stå still inte. Nänä. Såna som Hilding har bättre saker för sig än att besöka en klinik vid frukosttid minsann. För det första blev han ju väckt ur sin skönhetssömn så jag menar, redan där började det. Konstigt nog var han som en filbunke i stallet innan vi skulle åka, så jag förstod ju att han smidit planer i sitt huvud. Jag var helt säker på att han skulle vägra gå ur stallet. Och om jag känner min pärla.... Där står han som en åsna, och vägrar gå ur stallet. *suck* Det gick bra tillslut iaf.

Men jaja, hästen var i allafall allmänt stel precis som alltid. Jag fick min vilja igenom och ta plåtar på bakknän och hasar. Lyckligtvis var dessa helt U.A.  Inga pålagringar, spatt eller andra ledförändringar.
Dock hade han ju lite galla i bägge bakknäna och det är ju givetvis inte bra. Han markerade lite på bägge hovleder fram och vad gäller bakdelen så är det lite diffust. Han visade ingen mer hälta efter böjning än innan. Det är mer en slags rörelsestörning, inte hälta. Han liksom vevar med höger bak också när han springer, så någonting är där, men svårt att sätta fingret på.
När vi skulle böja bak slog Hilding rätt ut med ena benet. Vetten fick INTE ta i det! Så jag fick lyfta det så fick vetten liksom ta över. Då var han så snäll så bubben. Vid böjningen reagerade han inget, men när man petar på hans knän ja kommer argbiggan fram.
Eftersom det var så svårt att lokalisera en särskild punkt där allt kom ifrån så gav vi allmänverkande medel istället. inte Adekvan men det andra, vad det nu heter. Han fick en spruta idag sen ska han få en nästa vecka. Detta går genom muskeln och ner i alla leder, men är inte lika starkt som de preparat man behandlar direkt i leden.

Vetten var också inne på att det kanske är mer muskulärt som Hildings problem sitter. Det är säkert mycket möjligt. Till all denna stelhet och med tanke på att det ännu inte blivit några ledförändringar så rek. vetten glukosamin. Det har jag gett förr och jag har sett bra resultat.OCh då var det på en häst som ändå inte gick att göra bra. Men han blev rörligare. Jag tror att glukosamin och ev. tillsammans med Litozin kan göra Hilding gott. Det kostar, men det får han helt enkelt vara värd.

Så ja, efter 3 sprutor domosedan, betydligt fler röntgenplåtar, böjprov, spruta och raspning blir jag glad om vi slipper hamna över 5000-kronorsstrecket...... Bara de två sprutorna kostade 1200 kr.....
Men jag skiter i vilket - för det faktum att jag fick veta att min Hilding inte har några ledförändringar i bakknän eller hasar, det är värt betydligt mer! Nu får vi bara hoppas att vi kan träna fram en mer hållbar häst än vad han varit.
Jag tror dock detta är den typ av häst som aldrig kan bli 100%-ig. Jag vet inte, men nåt säger mig det. Vad som kommer att krävas är ju varsam träning för att få upp rygg- och bakknämuskulatur. Det är nog A och O för att han överhuvudtaget ska hålla. Det tillsammans med mycket massage och streching kanske kan vara en bra början.

Prio ett är ett nytt sele vilket är på g. Det ska vara ett anatomiskt sele som skonar hans rygg och ger honom jämn belastning. Det är extra viktigt nu när han ska träna lite mer med tyngre vagn.
Sen blir det ny skoning på måndag. Då kör vi på en storlek större bakskor, breda såna så han får rejält stöd.
Sen får pussgurkan börja träna.
För ja - han är en pussgurka även om han tar fram sin mindre trevliga Nevele Pride - sida ibland. Men innerst inne är han en mycket snäll häst som förmoligen gör allt för att dölja sin smärta.

We love ya´ Hildungen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback