Ny sele

Åhhh, igår fick jag äntligen mitt efterlängtade sele. Det satt bra på både Hilding och Jalla men om några månader ska jag nog beställa ytterligare ett som är något längre eftersom Hilding är så stor.
Jag har inte kört i det än men hoppas det blir idag. Ska lägga ut bilder på det sen.
På stackars Hilding var det så illa att han till och med fått överben på manken, efter att ha gått med dåligt anpassad sele hela livet. Och knepig att sela var har han tydligen varit jämt så... Tänk så lite man reflekterar över att en sele bör vara lika väl anpassad som en sadel.
De flesta selar som säljs idag är ju både för låga och för smala. Noll tryckavlastande med andra ord. FY.
Allt som är viktigt är hur lätt den är, men jag menar, hästen spenderar ju betydligt mer tid i träning än vad den gör i lopp och det är förödande vilka konsekvenser det faktiskt kan bli av att använda fel sele.
Det skulle inte förvåna mig om min hästs stelhet faktiskt kommer av selen. Ska bli himla roligt att se vad som händer nu när vi har provat den nya selen ett tag.
Det var jätteskoj att träffa A och även se alla enormt fina arbeten. Och jag lärde mig verkligen massor! Nu ska det sparas ihop till fler selar minsann ;-) Riktiga selar!

Kommentarer
Postat av: Mia

Kom igen, bild bild bild! :) Och pris?

Postat av: Sandrah

Haha, bild kommer inom en snar framtid, promise ;-) Jag köpte bara däckeln vilken gick på 2500:-, komplett är den givetvis dyrare. Nu måste jag dock vänta bra många månader om jag ska ha någon mer pga tidsbrist buhuuuu

2008-06-30 @ 23:41:06
Postat av: Mia

Aha, men det är ju inte så farligt ändå, man kan väl kanske ta de andra delarna från sin vanliga sele? Synd bara att man måste vänta så länge hehe... Jag har sett ett selunderlägg på Aubiose där det var rejäl mankfrihet också, snål som jag var då köpte jag det inte, tror att det kostade kanske 500 kr.

2008-07-01 @ 08:42:53
URL: http://kattenslilla.blogg.se/
Postat av: Sandrah

Ja jag är glad att det fanns ett sele för hade jag fått vänta 4 månader hade jag nog köpt ett annat. Titta på ladugårdsinrede, där finns extra breda/extra höga och de går också att få i delar. Att bara köpa ett selunderlägg med mankfrihet hjälper ju inte heller om man har ett sele som inte är extra högt i manken. selunderlägget kan ju liksom inte "trycka upp" däckeln. Däremot om man har ett högt sele måste man se till att putta upp underlägget så att inte det klämmer. Ring och hör med ladugårdsinrede vad de tar för endast däckel utan något extra...det kanske ligger runt samma pris...

2008-07-01 @ 15:36:01
URL: http://mylifeandme.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback