Nya selen

I dag var det Jalla som fick agera modell med den nya selen på. Vår gång är ganska liten så jag tog ingen bild på avstånd utan flera från nära håll istället. Selen är 12 cm bred i bossorna jämfört med 2-5 cm som de "vanliga" travselena är. Sen går den även längre ner vilket alltså gör att denna fördelar trycket helt annorlunda än om man jämför med de smala selarna.
På ryggstycket är det också fina detaljer i form av stjärnor :-)
Hästen som har selen på sig är 154 cm och har väl markerad manke. Den andra hästen som bär detta sele är högre i manken och som ni ser så ger den en väldigt bra mankfrihet även med selunderlägget på. (för att det ska vara så är det viktigt att underlägget ligger jäms med selen och inte manken) Selen ligger perfekt på Jalla och på Hilding kanske den skulle ha varit lite längre.
Det som är när selen blir så där hög i manken är ju också att ryggstycket inte sitter som man är van vid, utan att det blir ett himla gap mellan det och ryggen. Det kan se konstigt ut, men så blir det om det är högre.

Bilderna är klickbara. (Selen kommer inte att hålla sig så i färgen utan blir i brunt läder)






Idag när jag körde satt selen bra, möjligen att den satt lite snett och tryckte något mer på höger sida. Jag ska dock prova med nya vagnen i morgon så får vi se om det är någon skillnad. Dock hade jag en häst som stått på tok för länge. Förra veckan var han jättesnäll trots att selen satt illa, men idag så knep han så där med svansen igen och hoppade ut två gånger. Typ som att han hotade med att slå. Fattar inte vad det är alltså, jag inbillar mig att hästen är alltför klok för att sola ut bakbenen men när han beter sig så där så undrar man ju. Men jag tror att det idag var för han blivit bekväm helt enkelt. Han skulle väl testa en lite när jag inte ville att han skulle gå och såsa som en snigel......
Vi får se i morgon, men gör han mer allvar av det där kanske vi måste börja ha slaggjord även om han aldrig haft sådan.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag ser att det är ett gammalt inlägg, men vart har du köpt denna sele? Och är du nöjd med den även idag?

2011-01-18 @ 23:09:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback