När man har hus.....

....kan allt hända!


Alltid när man tror att "nu kan det väl inte bli något mer bekymmer", så kommer det nya. När man har hus får man bli varse det titt som tätt.
Igår när vi satt och åt lite kvällsmat så kände vi helt plötsligt att det började lukta lite konstigt. Som knallgas ungefär.... Det gick bort på någon minut och vi tänkte väl inte mer på det då.

I morse skulle J upp kl 04.00 eftersom han skulle göra ett extrajobb nere i Sthlm. Då klev jag upp och skulle ta lite vatten eftersom vi bor i en bastu typ....
Vad händer när jag lyfter på kranen? Ingenting! Inte en droppe vatten. Då visar det sig ha gått två proppar i skåpet och även en nere i huvudproppskåpet. När vi ska byta dessa smäller det... POFF! Då gick två proppar till. När vi sedan försöker en gång till så smäller det igen..... FAAAN! Där står vi kl 04.00 utan fler proppar och med kortis någonstans i huset....
Och jag som är extremt nojig vad gäller allt som kan börja binna typ......
Så säger min kära sambo "Äh, va fan, jag har inte tid med sånt här, nu drar jag, du får ringa en elektriker sen".

Jaha?? Tack och adjöss.....

Min käre far ordnade sedan så deras företagselektriker kom förbi trots att de hade fullt upp. Vi trodde ju att pumpen till hydrofonen gått men den funkade sen när vi fick i den proppen. Efter en hel del detektivarbete skruvade elektrikern upp vår elpatron..... Där luktade det inte gott vill jag lova. Innanför döljde sig en fin sörja också kan jag säga. :(
Där hade det smullit ordentligt. Hade vi gått ner i källaren när det började lukta igår hade vi nog känt det ännu tydligare.

När jag pratade med J sen och förklarade var felet låg får man till svar nåt i stil med att "Jahaaaaaaa, då är det dääääärför som överhettningsskyddet gått varje gång jag eldat". WHAT??? Fatta att sånt är allvarligt och att han inte fattat att man bara inte kan fortsätta som vanligt då! El är allvarliga saker! Min sambo är bra på många vis men han andas en viss optimism om att saker kan användas till de smäller eller hela huset står i brand.....*morr*
Det hann jag aldrig berätta för elektrikern men jag ska då fan göra det när han kommer tillbaka, för då kanske man fattar vad det är som hänt.
Överhettningskyddet löser ut sig fast patronen är avstängd! Men har man både patron och panna igång så löser den ut sig. MEN har man BARA patronen på så har det inte hänt nåt....... skumt.

Vad detta kommer kosta är en sak. Som tur var var iaf själva patronen hel. Det var alla kablar och sån skit som var trasiga.
Nåja, huset är från 1939 och renoveringen innan vi började är kanske från 70-talet så....
Man får ju vara glad att proppen gick så det inte liksom verkligen fattade eld eller nåt sån.....

Ni som bor i lägenhet - var glada att ni slipper sånt här.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback