Körtur

Idag var det lyckligtvis lite varmare ute än vad det varit de senaste dagarna. Det var perfekt körväder och vägarna var riktigt fina ute nu. Hilding skötte sig prickfritt! Till och med vid selningen. Han brukar ju vara ett monster att sela, men idag så hade han inte tid att vara arg eftersom han hade fullt sjå med att försöka nå en skottkärra med mat som stod framför honom. Så när jag lade på selen och satte på svanskappan var det inte ens ett öra bakåt. Herregud. Den där är som han är han. Bra tecken på att han bara töntar sig när han ska vara som en pissmärr varje gång man ska sela.
Haha - den lille busen.

Störande nog sitter inte selen nåt bra nu. Det är ju en modesele och den liksom nästan glider av skakeln nu när det är så tungdraget. Förr har jag alltid haft vagnar med skakelöglor men denna vagn är helt "ren" vilket ju gör att när hästen drar vagnen så hackar sig selet framåt, vilket innebär att vagnen kan ramla ur. ....... inte bra. Det måste finnas nåt man kan sätta på skakeln som en "spärr" av nåt slag?
Någon som har nåt tips?? Först tänkte jag på en slangklämma men jag vet inte riktigt om de blir för små. Det ska vara något som gör att det tar stopp så att inte skakeln kan glida ur öglan.....
Nåja, jag får fundera....

Kommentarer
Postat av: Johanna

Kolla in Trotmasters nya "lokbröstor"/ halvcoller, jag har en hemma, de är jättebra, tyngden fr vagnen ska ju inte vara i skakeln, utan i bröstan/loken.

Välkommen till "andra sidan Mora"!!! :)

2008-12-28 @ 20:59:36
Postat av: Mia

Ja en långbrösta eller så kanske? Eller förstår jag ditt problem fel? =)

Postat av: Sandrah

Johanna: Halååå! Jajemen! Jag kommer snart jag looovar. Haha. Då får jag titta på den då har. Men alltså, jag kör ju med kort bredbrösta med draglinor. men det blir ju som ändå som att selen på nåt sätt drar vagnen. Även om bröstan hjälper till...men kanske sitter bröstan för löst då?

2008-12-29 @ 02:15:36
Postat av: Johanna

Ja, korta några hål, det är alltid svårt att ställa in selen då de inte är i "drag".. Prova det och se :) Ha det najs!

2008-12-29 @ 08:36:13
Postat av: Sandrah

Aha, då ska jag prova det! Men hur hårt kan man spänna egentligen? Utan att riskera skav....?

2008-12-29 @ 12:54:49
URL: http://mylifeandme.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ställ in bröstan så den ligger tajt i skritt, när hästen travar ändrar de ofta kroppen och hållningen, så att den slackar lite, dvs huvudet höjs jämfört med skritten, då de länger på sig..

Å då ska ju vagnen skjuta på lite om balanseringen är rätt, men detta fungerar ju inte klockrent om man kör i djupare snö...

Bättre att den sitter åt lite, än att han får vagnstyngden i däckeln, för det är ju värre..



Idag hade vi lite uppehåll i körningen, men bara för att mina händer inte klarar 2 timmars utevistelse i ett sträck, måste skaffa bättre på händerna..

Men imorgon, finns det ingen återvändo :)

// Johanna

2008-12-29 @ 20:32:32
Postat av: Sandrah

Hmm, ok, ska ta in den lite. Det är kanske bäst du kommer hit och kollar haha ;-)



Ja fyyy fan, det är - 20 här nu. Jag är så glad att jag körde igår så jag slapp idag haha!

Imorgon kommer hovis kl 9, så inatt får Hilding och Jalla gå in för första gången på evigheter.

2008-12-29 @ 21:29:55
URL: http://mylifeandme.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ja, tusan vad kallt, men som sagt, jag MÅSTE ut, det blir en slädtur under filtar..

2008-12-30 @ 09:03:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback